En Europeisk identitet?

Vad är egentligen en vanlig europeisk identitet?

En väldigt konstig frågeställning måste jag först säga. Jag har liksom aldrig tänkt på det. Jag kanske har tänkt att det är skillnad på svenskar, norskar, tyskar och typ afrikaner. Inte så lika folk. Ibland om jag vill vara petig så kanske jag tänker att det är skillnader på Somalier och Kenyaner. Men oftast går båda under genren ”afrikaner”. Men när det kommer till Europa så tänker jag sällan att alla länderna inom Europa har något gemensamt.  Som en europeisk identitet. Vad skulle det vara?

Var drar man ens gränsen mellan vad som är Europeiskt och inte? Gränsen på kartan eller EU-länderna?
Hmm, jag skulle nog säga att det var gränsen på kartan. Det känns bara konstigt att kalla länder i Afrika och Asien för europeiska länder. De får gärna vara med i EU men inte i Europa det är liksom EU inte det som avgör.

Svensk som jag är tycker jag minsann inte att vi är särskilt lika våra grannar. Det är jättemycket som skiljer i grannländerna, både folket, byggnaderna, språken och massa annat.
Men om jag ska försöka se det ur ett mer globalt perspektiv så tänker jag automatiskt på när jag var i Tunisien. Ingen Europé jag någonsin mött var som folket som jobbade på marknaderna var där. De var så hetsiga och trodde att man ville köpa allt man tittade på. Männen kunde också vara riktigt oförskämda och jag fick en känsla av att de verkligen såg ner på oss lättklädda turistflickor.
Inte för att jag har varit i alla länder inom Europas gränser men jag fick bara en känsla av att det beteendet inte ingick i Europas kultur.

Men däremot när jag reste till Nya Zeeland så tyckte jag dock att det inte alls kändes som att det landet låg så långt utanför Europa. Jag kan tänka mig att jag hade tyckt att t.ex. fransmän var mycket klurigare än nya zeeländare.

Amerikaner på film verkar också vara väldigt lika oss i Europa. Kanske är det för att vi har en tendens att härma allt dem gör. Men jag ser hur som helst många likheter!

Om man nu reser utanför Europa så tycker jag att de flesta européer man träffar på är tyskar. Så om jag kom från en annan kontinent så skulle jag nog tro att en vanlig Europé var som en vanlig tysk. Egentligen stämmer det kanske ganska bra. I alla fall så är det väll inte så stor skillnad på svenskar och tyskar? Det tycker inte jag i alla fall.
Fast där passar inte Medelhavsländerna in. T.ex. Greker och tyskar tänker jag mig som väldigt olika.

Om jag ändå ska föreställa mig en Europeisk identitet så är det väll en hyfsat blond person med mycket pengar och ett stort intresse för mat och kultur.
Européer är nog de som är ute och reser mest det kan nog bero på att vi har bra välfärd. En vanlig familj i Europa har pengar.
Mat intresset kommer nog in för att jag tänker Frankrike, Italien och Grekland som en viktig del av Europa.  Där ska väll all mat vara bra?
Kulturen är kanske den som gör att Européerna ändå skulle kunna dela en identitet. Vi har historia som knyter samman länderna sedan lång, lång, lång tid tillbaka. Självklart är alla européer intresserade av den! Kanske inte. Men jag tror ändå att det kan få oss att känna någon slags undermedveten gemenskap. En Europeisk identitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0